Marcel van Hooijdonk: “Woning kopen die niet te koop staat?”

Marcel van Hooijdonk: ”Vastgoedinvesteerders proberen vaak een deal al rond te hebben voor een aangeboden woning of bedrijfspand nog voor de concurrentie er lucht van krijgt. Sommigen lukt dat door afspraken en connecties binnen de vastgoedwereld, anderen hebben een contract met een geslepen aankoopmakelaar of kunnen exclusieve deals maken met makelaars.

Woning kopen die niet te koop staat

Marcel van Hooijdonk: “Maar ook voor diegenen die minder bevoorrecht zijn met dit soort privileges, zijn er nog voldoende mogelijkheden om in het bezit te komen van pareltjes binnen de woningmarkt.”

Een methode waarmee je met grote zekerheid in vrijwel alle gevallen als eerste in de rij staat is: een woning kopen die niet te koop staat. Het is een strategie die een hoop tijd kan kosten en waarbij succes zeker niet is gegarandeerd. Het is dus verstandig uw plan van aanpak op voorhand tot in de puntjes uit te werken.

Onderzoek

Het spreekt voor zich dat deze methode niet erg geschikt is wanneer u op 1 paard wilt wedden.  Spreid dus uw kansen zonder focus te verliezen. U zult grondig moeten onderzoeken in welke stad, wijk en straat u uw peilen gaat richten. Natuurlijk kunnen dit meerdere plekken door het land zijn, maar behandel elke regio als een afzonderlijk project. Het proces bestaat uit ‘onderzoek, benadering, en onderhandeling; met als gewenst resultaat natuurlijk een ondertekend contract. Probeer bij meerdere projecten niet te veel van deze fases door elkaar te bezigen daar de uitkomst van het ene project de andere kan beïnvloeden.”

Benadering

Marcel van Hooijdonk: “Een uitgewerkte strategie voor benadering is evident wanneer u de eigenaar van een woning of pand gaat vragen of u zijn woning mag kopen.” Ondanks de moderne ontwikkelingen wint hierbij een brief/flyer in de brievenbus het nog altijd van een e-mail of bericht op social media (waarbij de laatste een absolute no-go is).

Om de aandacht te prikkelen wilt u het liefst zo specifiek mogelijk zijn in wat u aanbiedt en waarom u geïnteresseerd bent. Dit kan een daadwerkelijk bod zijn, maar (liever) de aankoopprijs van een vergelijkbare woning die u heeft aangekocht.  Verder gelden voor de brief een aantal simpele regels:

  • Stel uzelf in het kort voor. Een goede foto van uzelf kan helpen.
  • Focus op wat u aanbiedt, niet op wat u verlangt.
  • Wees duidelijk, specifiek en bondig. Draai niet om de feiten heen.
  • Een geschreven briefje is te slordig, maar een gaaf gedrukte flyer komt al snel op de stapel. Probeer een balans hier in te vinden.

Daadwerkelijk aanbellen voor een persoonlijk gesprek verdient een voorzichtige overweging. Naast dat dit een tijdrovend proces is, kan het als intimiderend worden ervaren. Ook moet u van zeer goede huize komen op communicatief/charismatisch vlak, wilt u in een paar minuten een spontane en ongedwongen indruk achter laten.

Contact

Wanneer u uw telefoonnummer heeft achtergelaten op de flyer, dient u op ieder moment voorbereid te zijn op het eerste gesprek met de potentiele verkoper.

Marcel van Hooijdonk: “Houd hierbij altijd rekening met hun positie. Wonen ze er bijvoorbeeld al erg lang? Dan heeft u ook te maken met emotionele waarde. Vraag de verkopers ook naar de reden van hun interesse in verkoop. Misschien is er zelfs al een ander huis gekocht en is er sprake van financiële druk. Noem in het eerste gesprek nog geen bedragen of percentages die afwijken van wat er in uw flyer staat. Dit kan uw betrouwbaarheid alsmede uw onderhandelingspositie schaden.”

Onderhandelen

Hoogstwaarschijnlijk heeft de bewoner al eens op Funda gekeken wat de verkoopprijzen van in de buurt verkochte woningen zijn. Probeer op dezelfde manier hiervan een inschatting te maken, maar doe zelf zoveel mogelijk onderzoek en raadpleeg al uw bronnen om úw uiterste bod te bepalen..

Marcel van Hooijdonk: “Zit er aan het einde van de onderhandeling nog een bedrag tussen uw uiterste bod en het gewenste bedrag van de verkoper? Bied dan een hoger bod in ruil voor meubels of andere waardevolle onderdelen van de inrichting die niet in de prijs zijn meegenomen. Denk bijvoorbeeld aan een antieke kachel, raambedekking, zonwering of houten vloer. De kans is groot dat er nu alsnog akkoord bereikt kan worden.”

Meer lezen van Marcel van Hooijdonk?

Marcel van Hooijdonk schrijft regelmatig blogs met interessante onderwerpen of adviezen voor vastgoedinvesteerders. Houdt deze website dus goed in de gaten. 

Blijf op de hoogte!