Tips bij verhuur via Airbnb – Marcel van Hooijdonk: “Volg deze stappen voor een volle verhuurkalender”

Ondanks dat Marcel van Hooijdonk niet bekend staat als verhuurder van recreatiewoningen of vakantiehuizen is hij altijd geïnteresseerd in alle aspecten die de vastgoedwereld te bieden heeft. ‘Collega-zielsverwanten’ en andere vakidioten van zowel binnen als buiten zijn netwerk helpt hij regelmatig met advies bij vastgoedprojecten.  Vorige week plaatste hij tips voor iedereen die tijdelijke verhuur van hun (tweede) woning overweegt via Airbnb. Hierin geeft hij tips die belangrijk kunnen zijn vóórdat de woning geplaatst wordt op een dergelijke website.

Marcel van Hooijdonk: “Een goede voorbereiding is immers het halve werk. Maar als uw woning dan daadwerkelijk digitaal te bewonderen is, is het tijd voor die andere helft van het werk. Met een consistent gevulde boekingskalender begint het verhuren immers pas echt leuk te worden.”

Reviews

De klant is altijd koning. Doordat zowat elk bedrijf tegenwoordig een reviewsysteem heeft gekoppeld aan hun website, zijn die klanten tegenwoordig  bovendien een steeds machtiger wordende koning. Vooral bezoekers van sites als Airbnb, die de bestemming van hun welverdiende vakantie of weekendtrip zorgvuldig selecteren, hangen een belangrijk waardeoordeel aan deze gebruikerservaringen. 

Marcel van Hooijdonk: “Houd daar voldoende rekening mee. Vraag na afloop altijd aan uw bezoekers wat zij van hun verblijf vonden en vraag hun positieve ervaringen te delen.  Bij meerdaagse boekingen is het aan te raden dit zelfs tijdens hun bezoek te doen. Op deze manier kunt u hun eventuele klachten nog verhelpen.”

Eerste indruk

Marcel van Hooijdonk adviseerde in het eerdere blog om kwalitatief hoogwaardige foto’s te (laten) maken van uw woning. Als uw woning wordt geboekt via een website,  betekent dat er iemand inderdaad enthousiast geworden is van deze foto’s.

Met de boeking geeft de huurder zijn vertrouwen aan u als verhuurder.  Zorg dat dit vertrouwen niet bij binnenkomst al wordt beschadigd. Is uw woning bijvoorbeeld veel rommeliger dan op de foto’s, lijkt het veel kleiner, of is de buitenzijde van de woning inmiddels toe aan een nieuwe verflaag? Dan is dat geen lekkere binnenkomer. Zorg ook dat het altijd fris ruikt en minstens zo schoon is als op de foto’s.

Marcel van Hooijdonk: “Maar let op ook op de details. Zelfs als er meubels of apparatuur vervangen die in jouw ogen alleen maar een verbetering zijn, kan dit een zijn vertrouwensbreuk(je) opleveren. Misschien heeft de bezoeker tijdens zijn lange reis wel gefantaseerd om bij aankomst een uurtje te chillen in die hangmat die jij nét hebt vervangen door een hoekbank. Of heeft een gezin hun hele tas volgeladen van hun favoriete koffiecups van thuis, terwijl jij het Nespresso-apparaat hebt vervangen door een bonenmachine.”

Marcel van Hooijdonk: “Kleine investering, groot plezier’

Duur of goedkoop, handig of nutteloos; mensen houden altijd van attente verrassingen waarmee zij worden verwelkomd op hun vakantiebestemming. Dit hoeft niet eens geld te kosten. Denk bijvoorbeeld aan die creatief gevouwen origami handdoeken op het bed van een hotel.

Marcel van Hooijdonk: “Maar verspil uw tijd niet aan het vouwen van katoenen zwanen tenzij u een bijzonder talent heeft voor deze Oosterse textielkunst. Vergeet niet dat ook voor kleine ondernemers tijd gelijk staat aan geld. Liever investeert u enkele euro’s waarmee u zichzelf al kunt profileren tot een attente gastheer.” Enkele voorbeelden hiervan zijn:

  • Flesje wijn bij aankomst
  • Maaltijd in de koelkast
  • Taalgidsje
  • Een stadskaart
  • Tegoedbon voor de taxi
  • Toegangsticket Museum
  • (lokale) lekkernij

 

Faciliteiten

Voor een aangenaam en luxe verblijf hoeft uw woning hoeft echt niet te beschikken over dure designmeubelen, een bubbelbad of robotstofzuigers.  Uiteraard moet wel alles aanwezig zijn waarmee u heeft geadverteerd. Daarnaast zijn bezoekers al snel in hun nopjes wanneer zij faciliteiten aantreffen die niet alledaags zijn. Denk voorbeeld aan:

  • Gratis gebruik van fietsen
  • Pingpongtafel / voetbaltafel / pooltafel
  • Folderrekje met informatie over activiteiten en bezienswaardigheden
  • Extra telefoonopladers
  • Lijst met handige telefoonnummers en aanbevelingen
  • Stapel hout voor in de haard

Ten slotte: Een slechte (of ontbrekende) wifiverbinding. In 2018 was dit bij Nederlandse reisorganisatoren dé meest gehoorde klacht.

Marcel van Hooijdonk:  “Toeristen betalen via hun provider de hoofdprijs voor internet in het buitenland. Juist wanneer er zoveel valt te ontdekken over de plek van hun bestemming of wanneer zij contact met het thuisfront zoeken is het vervelend als deze moderne basisbehoefte wegvalt.  Bespaar dus niet op de (draadloze) internetverbinding. Zorg dat het razendsnel is, door het hele woning een uitstekend bereik heeft én niet onbelangrijk: gratis is.”

Meer lezen van Marcel van Hooijdonk?

Marcel van Hooijdonk plaatst regelmatig artikelen over actualiteiten binnen de vastgoedmarkt, interessante herbestemmingsprojecten en adviezen voor investeerders en verhuurders. Meer lezen? Kijk dan op de blogpagina van deze website en houd deze website goed in de gaten. Tips voor de redactie? Mail dan naar info@zuylenstaete.nl

Blijf op de hoogte!