Online Marketing voor Makelaars en verhuurders | Marcel van Hooijdonk over websites en e-mailmarketing

De tijd dat woningzoekenden met het hele gezin bij de brievenbus zaten te wachten op een nieuwe folder van de lokale makelaar is voorbij. Woningzoekenden bevinden zich tegenwoordig in een luxe positie: aan de hand van ingestelde voorkeuren ontvangen zij (desgewenst) dagelijks een op maat gemaakte lijst met interessante huur- of koopwoningen.

Marcel van Hooijdonk: “Mooie ontwikkelingen inderdaad. Fijn voor woningzoekenden maar ook voor makelaars en verhuurders betekent dit een significante verlichting van het werk. Een woning kan al verkocht zijn op Funda voordat er ook maar één foto geprint hoeft te worden. Ook ontstaan er nieuwe uitdagingen.  Want diezelfde woning kan ook ondergesneeuwd worden door een berg aan vergelijkbare woningen in de zoekresultaten. Gelukkig bieden de nieuwe media ruimvoldoende handvatten om ook hierop te in te spelen.”

Online Marketing Marcel van Hooijdonk

Marcel van Hooijdonk: “Heeft u de beschikking over de juiste middelen voor nieuwe media?”

Heeft u als makelaar, verhuurder of investeerder beschikking over de juiste middelen om digitale media succesvol in te zetten? Vaak is er fysieke middelen niet zo veel voor nodig. Maar door gebrek aan kennis en ervaring blijven er vaak kansen onbenut. En dat is zonde.

Marcel van Hooijdonk neemt de belangrijkste online media daarom in vogelvlucht met u door.  Allereerst twee oudgedienden uit het digitale tijdperk; websites en e-mail.

Website

Wie internet zegt, zegt websites. Gek genoeg lijkt de standaard website toch steeds minder (functioneel) gebruikt middel binnen de vastgoedwereld. Door de komst van social media en platformen als Funda wordt het u als investeerder makelaar of verhuurder natuurlijk erg gemakkelijk gemaakt. Geïnteresseerden komen immers vanzelf bij u terecht als uw aanbod aan hun wensen voldoet. Toch? 

Marcel van Hooijdonk: “Gemakzucht ligt hier op de loer. U bent als investeerder altijd gebaat bij een zo groot mogelijke vraag (of aanbod). Spreid daarom altijd uw kansen en zorg dat al uw kanalen tip top in orde zijn. Voor uw website, het digitale visitekaartje van uw onderneming, geldt dat natuurlijk in het bijzonder. Pas op dat uw onderneming niet enkel en alleen van media van derden afhankelijk is. Als woningaanbieder bent u op deze sites één van de duizenden. Op uw eigen site hebt u altijd zelf de touwtjes in handen.” 

E-mail marketing

Marcel van Hooijdonk: “Een strategie die niet vaak wordt benoemd in de vastgoedwereld, maar wél veelvuldig wordt ingezet , is e-mail marketing. De ruime keuze in verschillende e-mail marketingsoftware biedt een  groot aanbod van segmentatiemogelijkheden. Hierdoor kan content veel beter afgestemd worden op de ontvangers dan een statische webpagina dat kan. Dit zorgt voor een hoge mate van interactie en continuïteit van conversiegericht klantcontact.”

De mogelijkheden van dit soort pakketten zijn zeer uitgebreid. Zo kunnen er automatisch suggesties gestuurd worden of extra informatie over een woning die iemand even daarvoor op uw website heeft bekeken.

Techniek

“Bij de bouw, invulling en het onderhoud van een website of emailcampagne komt een hoop kijken. Dat zult u als geen ander weten. Maar een belangrijk punt wat ik onder de aandacht wil brengen is de techniek. Het valt mij op dat bij veel sites dit nog onvoldoende in orde is. En dat is niet onbegrijpelijk. Het kost immers veel geld, tijd, discipline en mankracht. Voor de kleinere ondernemer is dit nauwelijks haalbaar.

Mijn advies: bepaal aan de hand van uw budget en mankracht welke functies u op uw site wilt integreren. Een trage website, e-mails die niet op een smartphone leesbaar zijn, of een zoekfunctionaliteit die niet goed werkt; dit werkt averechts op hetgeen dat u ermee probeert te bereiken. Houd het dus liever simpel en zorg dat dit gewoon feilloos werkt. Onderzoek eventueel waar quick-wins te behalen zijn. Een simpele knop die ervoor zorgt dat bezoekers met mobiele apparaten direct kunnen bellen of reageren op een bepaalde woning kan bijvoorbeeld al het verschil maken.”

Meer lezen van Marcel van Hooijdonk?

Marcel van Hooijdonk schrijft in zijn blogs over interessante onderwerpen of adviezen van en voor vastgoedinvesteerders. Houd deze website dus goed in de gaten! Heeft u zelf een tip? Mail dan naar info@zuylensteate.nl

Blijf op de hoogte!