Servicekosten bepalen bij verhuur| Marcel van Hooijdonk

Of u aankomende zomer nou met een rugzak gaat hostelhoppen door Peru, of all-inclusive gaat genieten op een resort in Turkije: uw verblijf zal altijd een bepaalde mate aan services aan u verlenen die standaard bij de prijs van de overnachting zijn inbegrepen. U staat immers gek te kijken als er bij thuiskomst een rekening op de mat ligt van voor de schoonmaak van het zwembad of de afschrijving van de lift in het hotel. Maar waarom vinden we het dan eigenlijk wel normaal dat die standaard ‘servicekosten’ altijd nog bovenop een huurprijs van een woning komen?

Marcel van Hooijdonk: “Daar kan ik vrij kort over zijn. Als verhuurder bent u wettelijk verplicht om kosten voor de huurder op te delen in kale huur en servicekosten. U kunt natuurlijk een ‘all-inclusive huurprijs’ hanteren, maar de huurder heeft altijd het recht deze alsnog op te laten splitsen.”

Marcel van Hooijdonk: “Op servicekosten mag je geen winst maken”

Bij de berekening van servicekosten gelden twee regels: het bedrag moet redelijk zijn én de kosten moeten ook écht gemaakt zijn. Als verhuurder kunt u nooit winst maken op de servicekosten. U  dient bovendien jaarlijks een overzicht te maken van de gemaakte kosten waarin u alle uitgaven apart vermeldt.

Marcel van Hooijdonk: “Als verhuurder is het evident om voldoende kennis te hebben over welke kosten u wettelijk gezien mag doorberekenen aan de huurder’.

Wat valt er onder servicekosten?

Marcel van Hooijdonk: ‘Servicekosten zijn de kosten die bovenop de kale huur van een woning komen. Voorbeelden van servicekosten:

  • Gas, water- en elektriciteit (indien inclusief, of wanneer woning geen eigen meter heeft)
  • Tv- en internetabonnement
  • Administratiekosten (mag niet meer dan 5% van de totaalsom van de servicekosten zijn)
  • Gas, water en elektriciteit van gemeenschappelijke ruimten
  • Onderhoudskosten van gemeenschappelijke ruimtes
  • Conciërge/klusjesman
  • Gebruik/afschrijving meubels en stoffering, zoals keuken(apparatuur), laminaat en wasmachine

 

Marcel van Hooijdonk: “Bespaar waar mogelijk”

Het is als verhuurder belangrijk om mogelijkheden te onderzoeken die besparingen kunnen opleveren.  Dit kan zijn door het inkopen van een groot aantal abonnementen tegelijk, maar ook door de woning(en) energiezuiniger te maken. Marcel van Hooijdonk: “Vergeet nadien nooit een nieuw energielabel aan te vragen. Hiermee kunt u de investering van uw verduurzamingen verrekenen met de huurprijs.”

Meer lezen van Marcel van Hooijdonk?

Marcel van Hooijdonk plaatst regelmatig blogs en interessante artikelen op onze site. Houd onze website dus goed in de gaten. Heeft u een tip voor onze redactie? Mail dan naar info@zuylenstaete.nl

Blijf op de hoogte!