Online Marketing voor makelaars en verhuurders Deel 2 | Marcel van Hooijdonk over Online adverteren en Social Media

Marcel van Hooijdonk heeft jarenlange ervaring in de vastgoedsector en deelt in onze blogs graag zijn ervaringen met collega-investeerders en geïnteresseerden. In een eerdere blog nam hij met ons strategieën voor website- en e-mailmarketing onder de loep. Vandaag bespreken wij deel twee van deze reeks. Hierin nemen wij het online adverteren en het gebruik van social media onder de loep.

Social Media Marcel van Hooijdonk

Marcel van Hooijdonk: “Online vindbaarheid is essentieel”

Marcel van Hooijdonk: “Online vindbaarheid is essentieel voor makelaars en woningverhuurders. Of dat nu is via e-mail, social media, de zoekresultaten van Google of betaalde advertenties. Maar als vastgoedinvesteerder van de oude stempel moet ik toegeven dat ook voor mij de online wereld nog een hoop geheimen kent. Met vallen en opstaan ben ik de afgelopen jaren wel een stuk wijzer geworden en zitten de basisprincipes inmiddels wel in mijn systeem.”

Online Adverteren

Op nummer één komen in de zoekresultaten van Google: het is voor vrijwel iedere ondernemer een vaak ongrijpbare droom. Hoe hoger de concurrentie is, hoe lastiger en duurder het wordt. In de vastgoedwereld, waarin makelaars en verhuurders veelal flinke marketingbudgetten tot hun beschikking hebben, is de concurrentie steevast moordend.

Marcel van Hooijdonk: “In die zin maakt het dan ook niet veel uit of u zich gaat focussen op de organische zoekresultaten (SEO) of betaalde zoekresultaten (SEA). U zult hoe dan ook tijd en geld aan een online campagne kwijt zijn. De daadwerkelijke keuze voor uw strategie heeft echter wel wat meer om het lijf. Hiervoor zult u onderzoek moeten doen naar het strijdplan van de concurrentie en bepalen hoe u deze kunt overtreffen of omzeilen.”

Maar let goed op. Online campagnes kunnen een hoop geld kosten zonder dat er ook maar enig resultaat behaald wordt. Lukraak geld in een advertentie pompen zonder een strategie voor doelgroeptargetting, kan ervoor zorgen dat u soms tot wel 10 euro (!) per klik betaalt voor bezoekers, waarbij u 0% kans op conversie heeft. Dit kan dus flink oplopen. De kosten van advertenties worden bepaald aan de mate van concurrentie. Afhankelijk van de regio waarin u opereert, maar ook van het type woningen dat u aanbiedt, kan dit zeer verschillen. Bepaal daarom uw marketingbudget en uw doelgroepen op voorhand en laat een expert bepalen of uw advertentiecampagne kans van slagen heeft.

Social media

Social Media dient met enige voorzichtigheid ingezet te worden. Maar indien u succesvol een goed gecoördineerde strategie toepast kan het tot hoge respons leiden en grote vraag creëren.

Zorg ervoor dat uw items ten minste één, maar het liefst meerdere van deze kenmerken omvatten:

  • Informatief;
  • Humoristisch;
  • Kort en bondig;
  • Uitnodigend.

Benoem bijvoorbeeld originele, unieke en opmerkelijke objecten uit uw vastgoedportefeuille. Deel spraakmakende bezichtigingen. Gebruik video en kwalitatieve foto’s. Alles om de kans te vergroten dat berichten gedeeld worden met (en vervolgens door) uw volgers.

Marcel van Hooijdonk: “Maar het zogenaamde ‘viraal gaan’ met uw (onbetaalde) statusupdate is natuurlijk een moeilijk te verwezenlijken ideaalbeeld. Social media is een medium waarbij er veel factoren meespelen waarover u geen controle hebt.  

Adverteren via Social Media is daarentegen een optie waarbij uw bereik met meer zekerheid te bepalen is. Campagnes zijn bovendien relatief goedkoop, snel opgezet en vooral erg gericht te targetten aan uw doelgroep.”

Marcel van Hooijdonk: “Overweeg een online expert”

Er is, zonder dat het u ook maar één cent kost, ontzettend veel informatie over online marketing te verkrijgen. Zoekmachine gigant ‘Google’ biedt zelfs complete opleidingen aan die kwalitatief erg sterk zijn.

Maar begin uw eigen digitale campagne alleen als u er een uitgelezen interesse of een overvloed aan tijd voor over heeft. Anders kunt u beter kiezen voor een betrouwbare online-marketingexpert om mee samen te werken. Zo voorkomt u onnodige kosten, vergroot u uw online zichtbaarheid en bereikt u meer potentiële huurders of kopers. Dat neemt niet weg dat u er goed aan doet zich te verdiepen in de basisprincipes. Zo weet u wat er mogelijk is, wat u kunt verwachten en kunt u er rekening mee houden in al uw online uitingen.

Meer lezen van Marcel van Hooijdonk?

Marcel van Hooijdonk plaatst regelmatig blogs over ontwikkelingen in de vastgoedmarkt, inspirerende herbestemmingsprojecten en tips voor vastgoedinvesteerders. Meer lezen? Kijk dan op de blogpagina van deze website en houd deze website goed in de gaten.

Blijf op de hoogte!