Marcel van Hooijdonk: “Lege winkelstraten realiteit of spookbeeld?”

Lege winkelstraten. De onheilspellende realiteit, of slechts een spookbeeld? Naar aanleiding van de storm aan nieuwsberichten afgelopen maand pakt Marcel Van Hooijdonk de kranten erbij. Zoals u misschien gemerkt hebt zijn deze berichtgevingen vaak weinig eenduidig.

Marcel van Hooijdonk: “Wie het nieuws een beetje gevolgd heeft zal hebben gemerkt dat ‘de lege winkelstraat’ een hot topic is. Maar wie de kranten naast elkaar legt zal zien dat de verschillende items elkaar zachtst gezegd nogal tegenspreken.”

De Noodklok

Vanzelfsprekend zijn het degenen die de pijn voelen die de noodklok luiden. Meest recentelijk vanuit het hagelnieuwe winkelcentrum Leidsche Rijn, in Utrecht. Ondanks de explosieve stijging van bewonersaantallen in de wijk (30% per jaar!) klagen winkeliers hier over lege winkelstraten. Eén van de redenen die wordt aangedragen is dat appartementen rondom de winkels te laat worden opgeleverd en het gebied rondom de winkels nog een bouwput is. Maar of dat alles verklaart is de vraag.  In een nieuwsbericht een week eerder valt namelijk te lezen dat ook in het centrum van Groningen winkeliers tegen hetzelfde probleem aanlopen. Dit oude stadsdeel heeft nagenoeg niets te maken met nieuwbouw en net zo min met een laag inwonersaantal.

 

Toch zijn het niet alleen de winkeliers die de leegloop benoemen.  Afgelopen week werden we door verschillende kranten getrakteerd op het beteuterd winkelpubliek nadat Intertoys haar faillissement had aangevraagd. Het deed erg denken aan de interviews twee jaar geleden toen V&D hetzelfde lot onderging.  

Een tegenovergesteld beeld

Een compleet tegenovergesteld beeld wordt echter in minstens zoveel berichten geschetst.

Zo kwam ABN deze maand met een sector-prognose waarin zij stellen dat de leegloop van winkelstraten  ‘pertinent onwaar is’. In diezelfde week de krantenkop dat ‘provincies vooruitgang boeken’ bij de aanpak van leegstand. Een onderzoek van de RICS European Retail Conference, dat eveneens in deze week werd gepubliceerd stelt winkelstraten een mooie toekomst in het vooruitschiet.  Bij de laatste werd wel de voorwaarde gesteld dat de winkelstraten moeten meebewegen met de huidige tijdsgeest.

Een positief bericht op RTV-noord  vorige week onderbouwt deze stelling. Winkeliers vechten hier sinds sinds deze maand ‘niet meer tegen leegstand maar om een parkeerplek’. De oorzaak? De onlangs gevestigde Action blijkt een klantmagneet.

Marcel van Hooijdonk: Kracht van combineren

Marcel van Hooijdonk: “Laat ik beginnen door voorzichtig te stellen dat dit probleem in ieder geval niet vorige maand is komen aanwaaien. Ook is er feitelijk niet substantieel iets veranderd waardoor dit onderwerp nu meer actueel is geworden.

De aandacht die dit onderwerp genereert komt ongetwijfeld door grote bekende bedrijven die met faillissement te maken hebben. Deze maand was dat speelgoedzaak Intertoys, waarbij vaak de Blokker in één adem genoemd wordt. 

Eén van de problemen is volgens mij dat het niet duidelijk is, of dat er überhaupt een probleem is. De neuzen van gemeentes, winkeliers en investeerders moeten dezelfde kant op gaan staan. Struisvogelpolitiek is hierbij geen optie.

 

Online shoppen wordt steeds populairder, maar tegelijkertijd willen mensen ook door een gezellige winkelstraat kunnen wandelen. Ik denk dat winkels te vaak de kracht van het combineren onbenut laten. ’s Werelds grootste webshop Amazon is hier momenteel mee aan het experimenteren. Ook Coolblue maakt sinds een aantal jaar gebruik van fysieke winkels op locatie.  Hierdoor blijft het niet alleen bij ‘kijken, kijken, niet kopen’ maar kunnen mensen voordat ze thuis rustig op de bank hun nieuwe tv bestellen, deze eerst in actie zien met een desgewenst advies van een expert.”

Meer lezen van Marcel van Hooijdonk?

Marcel van Hooijdonk plaatst regelmatig berichten op zijn blog waarin hij de actualiteiten bespreekt of bijzondere vastgoedprojecten benoemd. Heeft u zelf een suggestie? Mail dan naar info@zuylenstaete.nl

Blijf op de hoogte!