Marcel van Hooijdonk geeft advies voor het starten BIZ

Marcel van Hooijdonk stelde in een eerder blog het probleem ‘lege winkelstraten’ aan de kaak.
De focus lag hierbij op het vraagstuk “Wat kan ik hier als ondernemer aan doen?”

Marcel van Hooijdonk: “Als ondernemer staat u er zeker niet alleen voor. Een lege winkelstraat betekent ook slecht nieuws voor uw collega ondernemers. Samenwerking is de sleutel tot succes. Een goede manier om zo’n samenwerking oplossingsgericht en planmatig te laten verlopen is door het oprichten van een BIZ”

Wat is een BIZ?

Een BIZ ofwel een ‘Bedrijven Investeringszone’ is een afgebakend winkelgebied of bedrijventerrein dat u samen met andere ondernemers kunt oprichten. Door deze samenwerking krijgt u de mogelijkheid problemen aan te kaarten en oplossingen te bedenken die van gedeeld belang zijn. Ook investeert u hiermee in een veiligere en aantrekkelijkere bedrijfsomgeving. Dit geldt voor u als ondernemer, maar ook voor uw klanten.

Wat doet een BIZ?

Een BIZ is dus eigenlijk een soort ‘vereniging van eigenaren’ voor ondernemers. Maar er komt meer bij kijken dan de gebruikelijke onderhoudsplannen, groenvoorzieningen, afval inzameling etc.  Denk ook aan de straatverlichting tijdens de feestdagen, graffitiverwijdering of brandveiligheid van bijvoorbeeld een overdekt winkelcentrum. Ook gezamenlijke promotie-acties kunnen binnen het BIZ worden besproken en besloten. Marcel van Hooijdonk:  “Eigenlijk alles wat eraan kan bijdragen uw zone aantrekkelijker en veiliger te maken voor potentiële klanten.”Een BIZ is dus eigenlijk een soort ‘vereniging van eigenaren’ voor ondernemers. Maar er komt meer bij kijken dan de gebruikelijke onderhoudsplannen, groenvoorzieningen, afval inzameling etc.  Denk ook aan de straatverlichting tijdens de feestdagen, graffitiverwijdering of brandveiligheid van bijvoorbeeld een overdekt winkelcentrum. Ook gezamenlijke promotie-acties kunnen binnen het BIZ worden besproken en besloten. Marcel van Hooijdonk:  “Eigenlijk alles wat eraan kan bijdragen uw zone aantrekkelijker en veiliger te maken voor potentiële klanten.”

Marcel van Hooijdonk geeft vijf tips bij het opzetten van een BIZ

Marcel van Hooijdonk: “Een BIZ opzetten is dus een evident middel om klanten te trekken. Denk bij het organiseren van een BIZ aan de volgende belangrijke zaken:

 

  1. Bepaal uw inzet van tijd en energie

De opstartfase van een BIZ is hetgeen wat in de algemeenheid het meeste tijd kost. Als ondernemer is het daarom belangrijk uw inzet van tijd en energie te bepalen. Begin nooit alleen, maar probeer door persoonlijk contact een groep van maximaal vijf andere ondernemers te enthousiasmeren. Marcel van Hooijdonk: “Uw inschattingsvermogen is hierbij belangrijk. Zijn deze ondernemers net zo bereidwillig als u?”

 

  1. Kies een voorzitter

Uw rol als ‘aanjager’ betekent niet automatisch dat u voorzitter wordt. Marcel van Hooijdonk: “Liever niet zelfs. Hierdoor kunt u de indruk wekken dat beslissingen vanuit eigen belang worden gemaakt.”

Het liefst vindt u iemand die zelf geen ondernemer in de BIZ is. Ervaring in ondernemerschap  is daarentegen geen overbodige luxe. Wanneer er sprake is van onvrede kan een belangeloos persoon bovendien gemakkelijker zorgen voor de draagkracht. Het is natuurlijk wel verstandig altijd betrokken te blijven als bestuurslid.

 

  1. Besluitvaardigheid

Idealiter heeft het bestuur van de BIZ het vertrouwen en draagkracht van de leden om zelfstandig +

beslissingen te kunnen maken. Het kost teveel tijd om iedereen te betrekken bij besluiten van de BIZ.

Marcel van Hooijdonk: “Zorg voor voldoende balans tussen het betrekken en informeren van de leden. En maak in ieder geval voor een overzicht van contactgegevens zodat u communicatie met de leden efficiënt kunt bewerkstelligen. Alleen al met een nieuwsbrief kunt u het vertrouwen en de draagkracht verbeteren. Geef ondernemers van de BIZ altijd de mogelijkheid te reageren op besluiten. Hier kunt u rekening mee houden voor plannen in de toekomst.

 

  1. Promotie

Promoot vooral de vernieuwingen die zijn doorgevoerd in de BIZ . Maak hiervoor wel een solide plan. Betrek eventueel een deskundige zodat u tot een solide marketingplan kunt komen. Let op dat u niet te vroeg begint met uw promotie.  Nieuwe klanten, maar ook klanten die ‘het weer een keer komen proberen’ moeten direct de indruk krijgen dat er wat is veranderd. Zorg dus dat uw gebied in de eerste plaats voldoet in de basis, door de veiligheid en het aangezicht van het gebied zichtbaar te verbeteren.

 

  1. Subsidie

De overheid stimuleert samenwerkingsverbanden in de vorm van BIZ door subsidies. Zorg ervoor dat u hier aanspraak op maakt. Hiervoor moet de BIZ aan een aantal eisen voldoen die staan beschreven in de zogenaamde ‘BIZ-wet’.

Marcel van Hooijdonk:  “De BIZ-wet bepaalt bijvoorbeeld de maximale inleg die ondernemers moeten bijdragen en hoeveel ondernemers binnen de zone procentueel gezien de BIZ moeten ondersteunen.”

Meer lezen van Marcel van Hooijdonk?

Marcel van Hooijdonk plaatst regelmatig berichten op zijn blog.  Houd deze website daarom goed in de gaten. Heeft u vragen of tips voor onze redactie? Mail dan naar info@zuylensteate.nl

Blijf op de hoogte!